Allmänt

Swagway levererar alla produkter och tillbehör utom Fatglidern kostnadsfritt inom Sverige, i samarbete med speditörerna DHL och DBSchenker. Leveranstiden är normalt ca 1–3 arbetsdagar, beroende på om produkterna finns i lager eller om de förhandsbeställs. Vid slutförsäljning kan det ta längre tid att leverera. Notera att vi förutom till Gotland, inte kan leverera till adresser som kräver båttransport inom Sverige.

Beställarens legitimation måste alltid kunna visas upp. Om beställaren ej kan närvara vid leverans behöver personen som mottar leveransen kunna visa beställarens legitimation.

Vid hemleveranser ansvarar kunden för att finnas tillgänglig på angiven adress för mottagande av gods vid tidpunkten som överenskommits med distributören. Om kunden uteblir vid denna adress och tidpunkt äger Swagway rätten att ta ut en avgift på 495 kronor för varje ny utkörning av godset.

Vid paketförsändelser som skall hämtas hos ditt lokala ombud kan Avisering ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Kunden inte hämtar ut paketet har Swagway rätt att debitera Kunden en avgift på 195 kr.

Transportskador

Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till Swagway kundtjänst via vårt kontaktformulär samt notera skadans omfattning kortfattat på DBSchenkers fraktsedel. Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid. Det är därför viktigt att du inspekterar dina produkter noggrant i samband med mottagande av varan. Företag ska anmäla transportskador inom sju dagar.

För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.

Leveranstiden är normalt ca 2–15 arbetsdagar, beroende på om produkten finns på vårt centrallager eller om den beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vi gör alltid allt vad vi kan för att hålla den uppskattade leveranstiden, för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Ibland kan det dock ta lite längre tid än beräknat, om vi till exempel får vänta på leverans från leverantören. Men vi levererar din beställning så fort vi bara kan. Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna, om du inte själv kan närvara så ska mottagare kunna uppvisa köpande kunds legitimation samt sin egen, inga fotokopior accepteras.

Leveransstatus

När vi har tagit emot din order får du en orderbekräftelse av oss via e-post. Du får även ett e-postmeddelande med en länk till en leveransstatussida, där du kan följa leveransen från det att produkten/produkterna lämnar vårt lager till dess att de levereras hem till dig.

Leveransförsening

Om en leveransförsening skulle uppstå meddelar vi dig detta via din leveranstatussida, så håll gärna koll på den (länken finns i e-postmeddelandet om leveransstatus). Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi uppmanar Kunden att häva köpet skriftligen antingen via e-post eller brev, då både Kunden och Swagway på så vis tillhandahåller dokumentation. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

Leveransalternativ

Det finns två olika leveranssätt att välja mellan: Hämta själv och Expressleverans.